czwartek, 17 października 2013

Czwartkowy samouczek 7


Tutorial - bransoletka makramowa - 1

Tym razem zapraszam na wyjątkowo ciekawy (mam nadzieję :) ) samouczek.

Pokażę Wam, jak wypleść śliczną makramową bransoletkę. Bransoletka, choć na pierwszy rzut oka wygląda dość skomplikowanie, w rzeczywistości jest w zasięgu możliwości każdej początkującej osoby.



Aby ją zrobić, będzie potrzebna nam wiedza z samouczka 6 oraz umiejętność zakładania zaciskowych zakończeń.

Tutorial - bransoletka makramowa - 2Należy również przygotować następujące materiały:
- 12 kawałków sznurka po około 70 cm każdy. Ja użyłam sznurka bawelnianego woskowanego o grubości 1 mm.
- Korale z szeroką dziurką, tak, aby nasz sznurek zmieścił się w niej dwukrotnie. Ja użyłam kulek marmuru o średnicy 12 mm. 
- Dwa zakończenia zaciskowe. Moje mają szerokość około 15 mm.
- Zapięcie. Ja użyłam karabińczyka, przedłużki i dwóch kółeczek.

Przydatne też będą następujące narzędzia:
- nożyczki,
- klej,
- szczypce.


Zaczynamy!


Tutorial - bransoletka makramowa - 3
rys. 1

1. Zaczynamy od przytwierdzenia sznurków do zakończenia. Ja oprócz zaciśnięcia sznurków w zapięciu posmarowałam ich końcówki klejem. Klej nie jest tu konieczny, ale ja wolę go stosować.

 Mamy 12 sznurków. 1. i 12. sznurek to sznurki wiodące, zaś pozostałe sznurki są sznurkami roboczymi.










Tutorial - bransoletka makramowa - 4
rys. 2

2. i 3. Wykonujemy węzły rypsowe pod kątem 45 stopni.

Pierwsze pięć na 1. sznurku wiodącym sznurkami 2, 3, 4, 5 i 6. przesywając się w prawo. Kolejne pięć węzłów na sznurku wiodącym 12 sznurkami 7, 8, 9, 10 i 11, przesuwając się w lewo.










Tutorial - bransoletka makramowa - 5
rys. 3



Tutorial - bransoletka makramowa - 6
rys. 4






















4. Nasza robótka wygląda inaczej z przodu i od tyłu. To, na którą stronę będziemy ją nosić, zależy tylko od nas. W tym przypadku bardziej podoba mi się strona ze zdjęcia 3, ale podczas tutorialu będę Wam też prezentować, jak robótka wygląda z drugiej strony.
















Tutorial - bransoletka makramowa - 7
rys. 5

5. Na oba sznurki wiodące nawlekamy koral i przesuwamy go na samą górę zaraz pod koniec węzłów rypsowych.

Teraz będziemy wykonywać węzełki rypsowe od środka robutki na boki. Tutaj również wykonujemy węzełki pod kątem 45 stopni.
















6. i 7. Zależy nam, by sznurki po zapleceniu węzełków układały się w równe okręgi.

Tak jak poprzednio, przedstawiam widok robótki z dwóch stron.

Tutorial - bransoletka makramowa - 8
rys. 6
Tutorial - bransoletka makramowa - 9
rys. 7


rys. 8

8 i 9. Teraz zabieramy się za zrobienie węzełków do środka robótki. Możemy zrobić je na dwa sposoby (Ja proponuję ten drugi).

Sposób pierwszy

Możemy zrobić je dokładnie tak samo jak, jak w punkcie 2 i 3, tj : wykonać pierwsze pięć węzłów rypsowych na 1 sznurku wiodącym sznurkami 2, 3, 4, 5 i 6, przesuwając się w prawo. Kolejne pięć węzłów na sznurku wiodącym 12 sznurkami 7, 8, 9, 10 i 11, przesuwając się w lewo (rys. 8).

Efekt, jaki uzyskamy, możecie zobaczyć w pracy Fala.



Tutorial - bransoletka makramowa - 11
rys. 9

Sposób drugi

Ja jednak proponuję, żeby przed wykonaniem supełków, sznurki robocze przepleść ze sobą jak przy robieniu koszyka (rys. 9).

Po takim przeplataniu sznurki niejako zamieniają się miejscami. Tak więc:
pierwsze pięć węzłów rypsowych na 1 sznurku wiodącym wykonujemy sznurkami 7, 8, 9, 10 i 11, przesuwając się w prawo. Kolejne pięć węzłów na sznurku wiodącym 12 sznurkami 2, 3, 4, 5 i 6, przesuwając się w lewo (rys. 9).











10 i 11. Tak wygląda ta część robótki z obu stron.

Tutorial - bransoletka makramowa - 12
rys. 10
Tutorial - bransoletka makramowa - 13
rys. 11


Tutorial - bransoletka makramowa - 14
rys. 12

12. Dalej powtarzamy kroki od 5 do 11, aż do uzyskania pożądanej długości bransoletki.


















Tutorial - bransoletka makramowa - 15
rys.13

 13. Należy pamiętać, że aby zakończyć bransoletkę musimy być w takiej pozycji, jak na rysunku 13.



















Tutorial - bransoletka makramowa - 17
rys.  15
Tutorial - bransoletka makramowa - 16
rys. 14

14 i 15 A tak wygląda wypleciona bransoletka z obu stron.



































Tutorial - bransoletka makramowa - 18
rys. 16

16 i 17. Pozostało nam jeszcze tylko zamontować zakończenie.

Tutaj też przed zaciśnięciem zakończenia dodałam trochę kleju na sznureczki. Narazie jest nieco widoczny, ale po wyschnięciu robi się transparentny.











Tutorial - bransoletka makramowa - 19
rys. 17

























Bransoletka gotowa! :)


bransoletka makrama 1

bransoletka makrama 2bransoletka makrama 3
 
bransoletka makrama 4

Dostała dumną nazwę "Pierścienie Saturna" ;) Tak to już bywa, gdy mój Kamil wymyśla nazwę dla bransoletki :).


bransoletka makrama 5




















Mam nadzieję, że ktoś powalczy i spróbuje zrobić bransoletkę według tego projektu :)

Jak zwykle swoimi pracami możecie chwalić się przy pomocy żabki.


















Bardzo dziękuję za wszystkie komentarze! Sprawiają mi one dużo radości :)

19 komentarzy:

  1. No super fantastyczna! Ja na pewno spróbuję :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetnie :) Chętnie zobaczę jak już upleciesz.

      Usuń
    2. Nie potrafię dodać tu zdjęcia więc zapraszam Cię na mojego bloga. Sznurki uplecione, trochę inaczej, ale jak na początki to chyba nie jest najgorzej :-) http://byranya.blogspot.com/2013/10/dwanascie-sznurkow.html

      Usuń
    3. Ślicznie! Bardzo podoba mi się jak w pierwszej bransoletce zastąpiłaś plecionkę :) Druga bransoletka też świetna. No i brawa za poradzenie sobie z supełkami na satynie!

      Usuń
  2. super...kiedys napewno zrobię tylko narazie nie mam sznurka woskowanego...
    muliniane-cudenka.blogspot.com
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  3. A ja myślałam o zrobieniu paska zamiast bransoletki i na pewno skorzystam z tutorialu :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Super :) Przepiękna :) chętnie skorzystam z kursu :)

    OdpowiedzUsuń
  5. przepiękna, spróbuję...może się uda:)

    OdpowiedzUsuń
  6. piękna ta bransoletka ale na pierwszy rzut oka trudna do wykonania. Mam nadzieję że się uda :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Super! Tylko nie bardzo kumam jak przejść z pierwszego obrazka na drugi?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O które dokładnie miejsce Ci chodzi? Postaram się pomóc :)

      Usuń
  8. Fantastic tutorial! I love how it is easy for beginners! Will link and share on my blog so others can come visit!

    OdpowiedzUsuń
  9. Ola! Saudações do Brasil!
    Obrigado, por me dar muitas idéias para fazer sacolas incrementadas. : )

    OdpowiedzUsuń